کابینت

در هنگام تمیز کردن کابینت آشپزخانه به چه نکاتی توجه کنیم؟

تمیز کردن کابینت آشپزخانه

کابینت آشپزخانه به عنوان یک قسمت حیاتی از فضاهای آشپزخانه، نه تنها تأثیر زیبایی‌ای بر این فضا دارد بلکه جایگاه مهمی در افزایش انرژی و بهداشت محیط آشپزخانه دارد. با گذر زمان، کابینت‌ها نمایانگر سلیقه و شخصیت خانه‌ی شما می‌شوند. بنابراین، حفظ و نگهداری آنها امری اساسی است. امروزه انواع کابینت با استفاده از مواد اولیه مختلف مانند ام دی اف یا چوب ساخته شده اند. در برخی از موارد نیز کابینت‌ها از جنس فلز هستند. همه انواع کابینت در معرض آلودگی و کثیف شدن قرار دارند. برای همین ممکن است برای بسیاری از شما سوال باشد که چگونه کابینت را تمیز کنیم؟

در این مقاله، به شما راهنمایی جامع برای تمیز کردن کابینت آشپزخانه خود ارائه خواهیم داد. از تکنیک‌های ساده تا راهکارهای پیشرفته، همه را به گونه‌ای جذاب و کارآمد معرفی می‌کنیم تا کابینت آشپزخانه شما همیشه در بهترین شکل ممکن باقی بماند.

جهت ثبت سفارش، مشاوره رایگان و استعلام قیمت کابینت آشپزخانه در فروشگاه میزان دکور، می‌توانید با ما تماس بگیرید.

شخصی درحال تمیز کردن کابینت آشپزخانه

نکات تمیز کردن کابینت آشپزخانه

چرا نیاز به تمیز کردن کابینت آشپزخانه داریم؟

شاید اکثر خانم‌های خانه دار بیشتر وقت خود را برای تمیز کردن کف آشپزخانه یا روی گاز و محیط اطراف شیرآب و ظرفشویی اختصاص دهند. با این وجود کابینت های موجود در آشپزخانه هم نیاز به توجه و تمیز کردن مداوم دارند.

به خصوص درب کابینت (به دلیل امکان کثیف شدن آن با لکه های چربی و سایر آلودگی‌ها)، نیاز به توجه بیشتر و تمیز کردن مداوم خواهد داشت.

این لکه ها ممکن است که در ادامه باعث جذب گردوغبار شوند و در نتیجه نمای ظاهری سطح کابینت را بسیار زشت کنند.

9 نکته کلیدی هنگام تمیز کردن کابینت آشپزخانه

خوشبختانه با کمی توجه و بدون هیچ مشکلی امکان تمیز کردن کابینت آشپزخانه با چند روش ساده وجود دارد. با این کار از به وجود آمدن بوی بد در محیط آشپزخانه یا آلوده شدن محیط داخلی و خارجی کابینت پیشگیری خواهد شد.

لازم به ذکر است برای تمیز کردن کابینت تفاوتی بین کابینت‌های ام دی اف، فلزی و رنگ شده یا کابینت هایی که از جنس چوب هستند وجود ندارد.

هر نوع کابینتی که در آشپزخانه شما نصب شده باشد، به عنوان یک خانم خانه دار می توانید با چند ابزار ساده کابینت خود را تمیز کنید. در ادامه به شما خواهیم گفت که چند راه برای تمیز کردن کابینت در خانه با استفاده از سرکه، جوش شیرین، مایع ظرفشویی و سایر ابزار ساده مورد نیاز برای این کار چیست.

قبل از هرچیز چند نکته مهم برای تمیز کردن کابینت وجود دارد که حتما باید به آن‌ها توجه کنید. از جمله:

1 – از تمیزکننده‌های قوی و خورنده استفاده نکنید

استفاده از مواد شوینده قوی بیشتر برای بخش‌های دیگر آشپزخانه مانند کف آن یا اطراف محل شستن ظرف‌ها و شیرآب مناسب هستند. این مواد ممکن است که به کابینت صدمه بزنند.

برای همین بهتر است که برای تمیز کردن کابینت یک محلول شوینده ملایم را با مایع ظرفشویی و مقداری آب گرم آماده کنید.

  • بهتر است که دو سوم محلول آب گرم باشد و یک سوم آن از مایع ظرفشویی تشکیل شده باشد.
  • البته امکان استفاده از سرکه تقطیری سفید رنگ با آب گرم نیز برای تمیز کردن کابینت آشپزخانه وجود دارد.
  • آب گرم فرایند باز شدن لکه ها و تمیز کردن آن‌ها را بسیار ساده تر خواهد کرد.
  • در ادامه لازم است که محلول آب گرم و مایع ظرفشویی یا سرکه تقطیری سفید را در یک بطری اسپری بریزید.
  • حالا نوبت به تمیز کردن کابینت رسیده است البته از این محلول نیز میتوان روی دیگر سطوح نظیر، میز تحریر، میز تلویزیون و غیره استفاده کرد.
شخصي درحال تميز كردن كابينت با شونده قوی

تمیز کردن کابینت آشپزخانه با شوینده قوی

2 – کابینت را خیس نکنید

برای تمیز کردن کابینت آشپزخانه نیاز به یک دستمال نرم یا ماده فیبری دارید. استفاده از یک تکه پارچه یا لباس کهنه نیز برای تمیز کردن و از بین بردن لکه‌های کابینت مناسب است. اما نکته مهم در حین تمیز کردن لکه‌ها این است که هرگز کابینت را بیش از اندازه خیس نکنید. برای همین دقت داشته باشید که دستمال مورد استفاده برای تمیز کردن آن نیز باید بیش از اندازه مرطوب نباشد.

این نکته مهمی است که شاید بسیاری از افراد حین تمیز کردن لکه چربی یا سایر آلودگی‌ها از کابینت آشپزخانه به آن توجه چندانی نکنند.

خیس نکردن کابینت هنگام تمیز کردن کابینت اشپزخانه

خیس نکردن کابینت هنگام تمیز کردن کابینت آشپزخانه

چرا رطوبت برای کابینت ضرر دارد؟

رطوبت بیش از حد به راحتی خواهد توانست رنگ کابینت را از بین ببرد یا باعث وارد شده آسیب به ام دی اف یا کابینت های چوبی و لولای درب کابینت شود.

  • تمیز کردن دستگیره یا داخل درب کابینت را فراموش نکنید.
  • تلاش کنید کابینت را از بالا به پایین تمیز کنید و هرگونه لکه را از بین ببرید. مکان‌هایی که امکان جمع شدن آلودگی وجود دارد را با توجه بیشتری تمیز کنید.
  • می‌توانید در صورت نیاز پارچه را بیشتر مرطوب کنید تا لکه‌ها زودتر پاک شوند. اما هرگز رطوبت پارچه به اندازه‌ای نباشد که باعث چکیده شدن قطره‌های آب روی کف آشپزخانه یا سایر بخش‌های کابینت شود.
  • اگر دستمال بیش از حد خیس شده است، آن را فشار دهید تا آب اضافی آن خارج شود.

3 – تمیز کردن کابینت آشپزخانه با یک مسواک

گاهی دیده می‌شود که بخش‌هایی از کابینت به راحتی با دستمال پاک نمی‌شوند. در این موارد استفاده از یک مسواک کهنه می‌تواند به شما کمک کند تا موفق به تمیز کردن کابینت آشپزخانه شوید. به این منظور مسواک را در محلول آماده شده برای تمیز کردن لکه‌های کابینت فرو ببرید و محل‌های که به راحتی با دستمال پاک نمی‌شوند را با کشیدن مسواک به روی آن تمیز کنید.

تمیز کردن کابینت آشپزخانه با مسواک

تمیز کردن کابینت آشپزخانه با مسواک

4 – دقت کنید آب وارد لولا نشود

لولای درب یا محور حرکت کابینت آشپزخانه به شدت به آب حساس است. اگرچه ممکن است رنگ کابینت ام دی اف یا لمینت و حتی درب کابینت چوبی حساسیت زیادی به آب نداشته باشند. اما لولای فلزی ممکن است که با قرار گرفتن در معرض رطوبت دچار آسیب شود. برای همین با دقت بیشتری لولای فلزی کابینت را خشک کنید.

خیس نکردن لولا هنگام تمیز کردن کابینت آشپزخانه

خیس نکردن لولا هنگام تمیز کردن کابینت آشپزخانه

5 – با آب گرم کابینت آشپزخانه را تمیز کنید

پس از تمیز کردن با ماده شوینده یا سرکه تقطیری، در مرحله بعد باید از آب گرم و بدون شوینده، برای تمیز کردن کابینت آشپزخانه استفاده کنید. به این منظور یک پارچه تمیز را با آب گرم مرطوب کنید و باقیمانده محلول ظرفشویی را از کابینت پاک کنید. در این مرحله نیز بهتر است تمیز کردن کابینت از بالا به پایین باشد.

تمیز کردن کابینت آشپزخانه با آب ولرم

تمیز کردن کابینت آشپزخانه با آن ولرم

6 – کابینت را خشک کنید

در صورتی که پس از تمیز کردن کابینت آشپزخانه آن را به حال خود رها کنید تا با عبور جریان هوا به تدریج خشک شود، ممکن است باعث آسیب دیدن رنگ و تحت تاثیر قرار گرفتن زیبایی کابینت شود. برای همین باید با یک پارچه خشک، سطح مرطوب را تمیز کرده و به درخشندگی هرچه بیشتر آن کمک کنید.

خشک کردن کابینت اشپزخانه بعد از شستن

تمیز کردن کابینت آشپزخانه و خشک کردن آن

7 – شیشه کابینت آشپزخانه را فراموش نکنید

برخی از کابینت‌های آشپزخانه ممکن است که درب شیشه ای داشته باشند. در این صورت برای تمیز کردن شیشه کابینت امکان استفاده از شیشه شورهای تجاری که در بازار عرضه شده‌اند وجود دارد. البته امکان استفاده از محلول سرکه و آب نیز برای تمیز کردن شیشه وجود دارد. به این منظور هر دو طرف شیشه کابینت را با دستمال و اسپری محلول تمیزکننده به طور کامل از هرگونه لکه و آلودگی پاک کنید.

شستن شیشه کابینت آشپزخانه

تمیز کردن شیشه کابینت آشپزخانه

8 – تمیز کردن کابینت آشپزخانه با جوش شیرین

اگر هنوز هم روی کابینت لکه یا چربی وجود دارد، نیاز است که مرحله جدیدی را برای تمیز کردن لکه چربی از کابینت طی کنید.

  • به این منظور باید یک سهم جوش شیرین را با دو سهم آب مخلوط کنید. این محلول را در یک کاسه کوچک درست کنید.
  • از یک پارچه تمیز برای از بین بردن نقاط دارای لکه یا چربی استفاده کنید. به این منظور پارچه را در محلول جوش شیرین و آب فرو برید و روی لکه بکشید.
  •  برای چند دقیقه صبر کنید و پس از آن لکه چربی را پاک کنید. در نهایت با استفاده از یک پارچه یا فیبر کابینت را خشک کنید.
تمیز کردن کابینت آشپزخانه با محلول جوش شیرین

تمیز کردن کابینت آشپزخانه با محصول جوش شیرین

9 – تمیز کردن اساسی کابینت را فراموش نکنید

تا به حال گفته شد که چند راه برای تمیز کردن کابینت با جوش شیرین، سرکه یا مایع ظرفشویی و آب گرم وجود دارد. روش‌هایی که در بالا اشاره شد، برای اکثر مواقع جواب خواهد داد.

اما تمیز کردن اساسی کابینت آشپزخانه که با تخلیه کامل کابینت همراه است حداقل برای دو بار در سال لازم است. به این منظور باید ابتدا همه وسایل داخل کابینت را بیرون بیاورید. پس از آن با توجه به نکات گفته شده سعی کنید همه بخش های کابینت را تمیز کنید.

تمیز کردن داخلی کابینت آشپزخانه

تمیز کردن کابینت آشپزخانه اساسی

 

سخن آخر

در این مقاله، به بررسی اهمیت و نگهداری کابینت‌های آشپزخانه پرداختیم و راهنمایی جامع برای تمیز کردن و حفظ این اجزای حیاتی فضای آشپزخانه ارائه دادیم. تمیز کردن کابینت به عنوان یکی از کارهای روزمره در آشپزخانه بسیار مهم است. برای همین علاوه بر کف آشپزخانه یا سایر بخش های آن باید به تمیز کردن درب کابینت و داخل یا خارج آن توجه کرد. در این متن چند راه برای تمیز کردن کابینت با استفاده از وسایل ساده‌ای که در هر خانه‌ای وجود دارد ذکر شد. با شناخت انواع مواد ساخت کابینت و خصوصیات هرکدام، خواننده قادر خواهد بود با استفاده از تکنیک‌های مناسب، زیبایی و کارایی کابینت‌های خود را حفظ کند. همچنین، مواد لازم برای تمیز کردن به شیوه‌های مختلف معرفی شده و راهکارهایی از ساده تا پیشرفته برای جلوگیری از خرابی و لکه‌های مختلف ارائه شده است.

همانطور که اشاره شد تمیز کردن اساسی کابینت برای دوبار در سال یکی از کارهای ضروری است که به عنوان یک خانم خانه‌دار نباید فراموش کنید. در پایان امیدوار هستیم که مطالب گفته شده برای شما مفید واقع شده باشد. و بتوانید با رعایت نکات گفته شده از یک کابینت تمیز و بادوام در آشپزخانه خود بهره مند شوید. جهت مشاوره رایگان با فروشگاه دکوراسیون داخلی منزل، میزان دکور تماس بگیرید: ۰۹۱۲۱۷۲۰۴۰۲

منبع : bobvila

میزان دکور

 

سوالات متداول

  • چگونه می‌توانم لکه‌های روغن را از کابینت پاک کنم؟

برای تمیز کردن لکه های روغن می‌توان، از محلول آب و سرکه یا محلول شوینده ملایم استفاده کنید.

  • آیا می‌توانم از مواد شیمیایی قوی برای تمیزکردن کابینت استفاده کنم؟

خیر، از محلول‌های ملایم و شوینده خاص برای جلوگیری از آسیب به سطح کابینت آشپزخانه استفاده کنید.

  • چگونه می‌توانم لکه‌های مایعات را از کابینت چوبی پاک کنم؟

می‌توان با محلول شستشوی ملایم و آب لکه را هرچه سریعتر پاک کنید.

‫4/5 ‫(1 نظر)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

The maximum upload file size: 5 مگابایت. You can upload: image. Drop files here